Anslut dig till oss

Sport

Välj rätt kikarsikte inför jakten

Publicerad

Kikarsikte

Det kan vara en utmaning att hitta det perfekta kikarsiktet, det finns många idéer som flödar runt och det är svårt att bestämma sig.

Vissa av dessa begrepp används också som försäljningsskäl på ett mer eller mindre bra sätt, vilket gör att beslutsfattandet blir svårt, men inte omöjligt; låt oss få ordning på idéerna.

Få kikarsiktet göra det som du vill att den ska göra

Numera kan du köpa ett sikte i ett stort antal olika förstoringar. Dessa är säkert användbara i många avseenden, men kom ihåg att deras räckvidd är stor.

Är det det vad du letar efter? Istället för att försöka hitta ett enda sikte som kan göra allt kan det vara vettigare att ha två ”mellanprissikten” som är skräddarsydda för vissa uppgifter.

Be den kunniga personalen i din lokala jaktbutik om råd om vilket sikte som bäst passar dina behov., alternativt så finns det väldigt bra guider på nätet när det kommer till att välja rätt kikarsikte, vi brukar rekommendera jaktbutiks kikarsikte guide.

När du väl har meddelat dina tankar till återförsäljaren kan de hjälpa dig att avgränsa dig till ett rättvist pris.

Du kan gå ut och titta på olika kikare genom att begära att få göra det. Du kan inte bedöma deras faktiska prestanda förrän de lämnar butiken. Glöm inte att köpa ett kikarsikte som faktiskt får plats i ditt vapenskåp.

Prisvärt kikarsikte

Du ska känna dig säker på att du har fattat rätt beslut när du tar med dig din nya kikare hem.

Ta reda på var du vill fokusera

Det finns många olika tankesätt i ämnet sikte eftersom det är så subjektivt. Huruvida siktet befinner sig i det första (medförstörande) eller det andra (icke-förstörande) bildplanet är det mest avgörande beslutet (icke medförstörande).

Samförstoring uppstår när målets storlek varierar i takt med förstoringen (ett grövre mål vid högre förstoring), medan icke-samförstoring uppstår när målets storlek förblir konstant inom hela förstoringsområdet.

Ljusöverföring är en viktig faktor.

Trots att det är en viktig egenskap som kan testas vetenskapligt, annonseras ljusöverföringen sällan av tillverkarna. Mängden ljus som tar sig igenom kikaren och in i ögat kallas ”ljustransmission”.

Fortsätt läsa
Klicka för att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Sport

Hur många kalorier bränner man per dag?

Publicerad

Marathon

Kaloribehov är olika från person till person och påverkas av:

 

  • Vikt
  • Kön
  • Ålder
  • Aktivitetsnivå

 

Hur många kalorier bränner man per dag utan träning?

 

Om du är helt inaktiv bränner du ca 22-25 kcal per kilo och dag. Det är de kalorier som behövs bara för att kroppen ska fungera.

 

Om du är en normalaktiv person, som alltså inte bara ligger helt still utan att fundera djupare på livet, förbränner du ca 33-37,5 kcal per kilo och dag. Väger du 70 kg har du alltså en daglig förbränning på 2310-2625 kcal.

 

Hur många kalorier bör man bränna per dag?

 

Här behöver man fundera kring om man vill behålla sin nuvarande vikt eller gå upp eller ner i vikt. Väger du 70 kg och vill behålla din vikt ska du äta runt 2500 kcal per dag. Vill du gå ner behöver du äta mindre, och vill du gå upp behöver du äta mer. Vill du gå ner är det bra att även kombinera med motion. Men vikt är inte allt eftersom muskler väger mer än fett, och två personer som båda väger 70 kg både kan se helt olika ut och vara olika hälsosamma.

 

Hur många kalorier bränner man per dag med träning?

 

Denna fråga besvaras inte heller så lätt, då det beror helt på vilken typ av träning och på vilken nivå. Promenader eller boxning? En lätt promenad förbrukar exempelvis 107 kcal per 30 minuter medan boxning förbrukar mellan 315 och 385 kalorier under samma tid.

 

Fortsätt läsa

Sport

Den ökade relationen mellan teknologi och sport

Publicerad

Sportcyklist

Goal line technology och VAR inom fotboll, hawk eye i tennis. Simmare och gymnaster med sensorer som uppdaterar prestationsmåtten i realtid. Glasögon som bärs av cyklister som levererar exakt data om hastighet, puls och vad som finns i deras väg. 

Teknologin inom sport har verkligen utvecklats och gått framåt de senaste åren. Men det är inte bara elitidrottare som använder sig av den. Även vanliga motionärer har använt sig av teknologi under en längre tid. 

Klockor till motionärer

Golfare kan gå till rancher och få sina slag utvärderade. Hastigheten, gradantalet i svingen och få förklarat hur små justeringar kan ge stora förbättringar. Löpare kan gå till sportlab och få en specialdesignad löparsko framtagen. En justerad sko gör att kroppen får mindre belastning på knän och leder. 

Klockor är det kanske vanligaste hjälpmedlet idag. Olika smartwatches som är kopplade till telefonen och som hjälper oss att hålla koll på pulsen, stegräkning och annat. 

Sport och teknik går idag hand i hand. Innan du beger dig ut på någon av dina aktiviteter kan du passa på att spela online casino medan du väntar

Inom proffsidrotten har mätinstrument funnits länge och exempelvis inom tennis har Hawk-Eye funnits med ett bra tag. Hawk-Eye kan påkallas av en spelare för att få se om en boll var utanför eller innanför linjen. Även andra sporter har utvecklat liknande hjälpmedel.

Moneyball satte en trend 

Det som verkligen startade trenden, eller i alla fall uppmärksammade allmänheten på den, var filmen Moneyball från 2011. Filmen handlar om ett basebollag i USA och hur deras metoder med att rekrytera spelare i allt större utsträckning byggde på statistik. Moneyball byggde på verkliga händelser och fick stor spridning. 

En annan stor sport, där hundradelen av en sekund kan vara skillnaden, är Formel 1. Det finns de som menar att en Formel 1-bil är som en dator på fyra hjul och det ligger något i det. Bilarna är mycket avancerade och under ett race jobbar ett helt team med att bara analysera siffrorna.

VAR och teknologi i fotboll

Fotboll, som alltjämt är världens största sport, brottades länge med problem och frustration kring felaktiga domslut. Särskilt när domsluten hade direkt avgörande utgång på en match, som ifall en boll studsat in på rätt sida av linjen eller inte. 

Nu har man löst detta via Goal Line technology, som innebär att det finns ett chip i bollen som talar om för domaren ifall bollen är över linjen eller inte. Är bollen inne, vibrerar domarens klocka. Ett annat hjälpmedel som man använder i fotbollen idag är VAR, video assistant referee. Detta innebär att domaren pausar matchen för att springa ut och se över en viss situation, till exempel en straffsituation eller om det var offside. 

Systemet med VAR är kritiserat då många menar att det tar för lång tid vid besluten. Snarlika teknologier används även i ishockey och NFL.

Fortsätt läsa

Sport

Hur du börjar träna för att gå ner i vikt

Publicerad

Träning

Att gå ner i vikt är en process som kräver tid, tålamod och uthållighet. Att börja träna för att gå ner i vikt kan vara svårt, men det är inte omöjligt. Det finns flera olika sätt att börja träna för att gå ner i vikt.

Du kan antingen börja med ett program på egen hand eller gå med i ett gym. Att börja träna på egen hand innebär oftast lite mer planering och disciplin, men det är absolut möjligt att lyckas. Om du vill ha lite mer struktur och hjälp på traven när du börjar träna för att gå ner i vikt, kan det vara bra att gå med i ett gym. På så sätt har du tillgång till experter som kan hjälpa dig med ditt program och ge råd under resans gång.

Hur du börjar träna för att gå ner i vikt

Hur du börjar träna för att gå ner i vikt

Att gå ner i vikt är inte alltid en enkel uppgift, men det är absolut möjligt att göra med lite hårt arbete och uthållighet. Det finns många olika sätt att börja träna för att gå ner i vikt, och det viktigaste är att hitta ett sätt som passar just dig.

Du kan till exempel börja med att gå på promenader eller jogga, eller om du vill ha mer struktur på din träning kan du anmäla dig till ett gym. Du kan också göra många övingar hemma för att spara både tid och pengar. En bra övning som många gillar och har sett resultat av är step up bräda.

Detta är ett superbra alternativ som gör det möjligt att svettas och träna hårt utan att ens lämna hemmet och utan behov av mycket plats. Att börja träna regelbundet är en bra idé, men det är också viktigt att se till att du får i dig nyttig mat och dricker mycket vatten. När du börjar se resultat av din träning kommer du också bli motiverad att fortsätta, och då blir det lättare och roligare att hitta på nya saker.

Hur länge ska man träna för att gå ner i vikt?

Det finns ingen exakt svar på hur länge man ska träna för att gå ner i vikt. Det beror helt på hur mycket vikt man vill gå ner, och vilken typ av träning man gör. Man kan behöva träna 1-2 timmar om dagen för att se snabba resultat om man tränar mjukt, men om du tränar högintensivt kan det räcka med 20 minuter.

Träning är dessutom inte den enda faktorn som spelar in när det gäller viktminskning, utan kosten är otroligt viktig också. Man måste ha en balanserad kost för att se de bästa resultaten, och det kan vara svårt att uppnå detta genom att träna ensam.

Så när du börjar träna försök gå med på ett gym träna i grupp för att kunna få in en bra rutin och sen kunna hålla den rutinen hela livet. Det är det som kommer att göra att du lyckas. 
 

Så här motiverar du dig själv till att träna och gå ner i vikt

När man försöker gå ner i vikt är det ofta svårt att motivera sig själv till att träna. Man kanske inte har tid, eller också känner man sig bara inte motiverad. Men det finns några enkla saker som man kan göra för att hitta motivationen.

Först och främst måste man inse att det tar tid och tålamod att gå ner i vikt, och det är ingen snabb process. Man måste vara realistisk och inte förvänta sig för stora resultat på kort tid. Det är också viktigt att ha ett mål i åtanke, så man vet varför man tränar. Att se resultaten av all träningen är en fantastisk motivation, men det tar tid.

Ett annat tips är att hitta en aktivitet som man verkligen gillar, så blir det mycket lättare att orka träna regelbundet.


Så det är bra att testa på lite olika former av träning först. Några älskar att köra dans på gymmet eller lyfta vikter för mer muskler. Andra cyklar eller springer flera mil i veckan, givetvis efter en lång tids träning. Men detta kan bli något för dig också.
Det viktiga är att du tar dig tid att hitta den träningsform som du verkligen kommer att tycka om och kunna njuta av.

Det är många som vill gå ner i vikt, och det är inte alltid lätt att veta hur man ska börja. Många börjar på Måndag med tanken att nu är det dags, för att på Tisdagen ge upp. Därför är det så viktigt att hitta något du tycker om och som kommer hjälpa dig att komma igång med träningen på riktigt! Så först och främst, se till att du har en bra plan. Det är lättare att hålla ut med träningen om du vet exakt vad du ska göra och när. Förbered dig också mentalt och fysiskt på att det kommer var jobbigt men att med tiden kommer resultaten komma.

Fortsätt läsa
Annonsering

Trendar