Telefonförsäljare kan vara obehagliga, irriterande och rent av oärliga. För att vara rättvis, har de en sak som talar för dem: de är bra. De har gjort telefonförsäljning till en affärsverksamhet på över 200 miljoner med hjälp av teknik, inklusive programvara för automatisk uppringning och billig offshore-arbetskraft som är ansluten via fiberoptik.
Ett tidigt genombrott i prediktiva samtal är nyckeln till telefonisk upproriskhet. Automatiserade system genomsöker enorma databaser med telefonnummer, tar bort upptaget-signaler och nummer som inte är i bruk och leder samtalen vidare till lämpliga agenter.
Det finns ingenting som de inte kan göra: Under en åtta timmars arbetsdag kan agenterna tillbringa 7,2 timmar i telefon. Genom att kontakta de som inte har betalat sina skulder ökade ett låneinstitut sina betalningslöften med 129 %.
Callcenters med hårda rutiner
För att minska antalet avbrutna samtal försöker telemarketingföretagen också minska antalet missade chanser. Det är därför de har vänt sig till IP-baserade tekniker för förutsägbar uppringning.
Det är möjligt att öka antalet träffar med upp till 35 % när man uppgraderar från traditionella kretsväxlar till digitala paketväxlar. Centrets kostnader för långdistanssamtal halveras eftersom agenterna inte behöver vänta lika länge på att få en anslutning och samtalen inte avbryts.
Det är möjligt att maskinerna kommer att sköta allt prat inom en snar framtid. För att undvika operatören och lämna en automatiserad säljpresentation på telefonsvararna hävdar vissa att deras teknik för förutsägbar uppringning har en noggrannhet på ungefär 80 %. Dessutom förbjuder nu flera stater denna metod.